Dar Szczecina to polski jednomasztowy jacht żaglowy typu Antares. Jest flagową jednostką miasta Szczecin.
Jacht został zbudowany w latach 1968–69 r. w Stoczni Jachtowej im. L Teligi w Szczecinie, według projektu Ryszarda Langera i Kazimierza Michalskiego. Kadłub jednostki wykonano z klejonej łuszczycy mahoniowej, a pokład z drewna tekowego.
Wodowanie i podniesienie bandery nastąpiło 14 czerwca 1969 r. Matką chrzestną została Danuta Kopacewicz (szczecińska żeglarka), a podniesienia bandery dokonał ówczesny minister żeglugi Jerzy Szopa. Pierwszym właścicielem jednostki była Sekcja Żeglarska MKS Pogoń (1969-96). W 1996 roku jacht przejęło miasto Szczecin. Na co dzień jacht cumuje w Centrum Żeglarskim.
Jacht co roku uczestniczy w wielu rejsach po morzu Bałtyckim, Północnym i europejskiej części Atlantyku. Przez ostatnie lata odwiedził szereg portów od Petersburga po Kadyks. W rejsach tych pływał przede wszystkim ze szczecińską młodzieżą, realizując programy Szczecińskiej Reprezentacji na Regaty The Tall Ships Races, w programie Edukacji Morskiej i Żeglarskiej, ze Szczecińską Szkołą pod Żaglami i innych. Wokół Daru Szczecina działa młodzieżowa sekcja żeglarska (w Centrum Żeglarskim), która nie tylko pływa na jachcie i szkoli się na kolejne stopnie żeglarskie, ale też pomaga w zimowych remontach, dzięki czemu jacht nadal jest w dobrej formie.
Dar Szczecina 14-krotnie uczestniczył w The Tall Ships’ Races w latach 1976, 1984, 2004-2007, 2009-2013, 2017-2019. Triumfował w swojej klasie regat (klasa C, jachty współczesne bez spinakera) w roku 2006, 2010, 2012, 2013 i 2019. W 2013 i 2019 wygrał też klasyfikację generalną regat.
Jacht został uhonorowany w roku 2013 tytułem Ambasador Szczecina.
Dane techniczne:
- Długość całkowita (Lc) 18,10 m
- Szerokość (B) 4,60 m
- Zanurzenie (D) 3,00 m
- Liczebność załogi: min. 3, max. 12
- Typ ożaglowania: slup (1 maszt)
- Liczba żagli: 2
- Powierzchnia ożaglowania: 134 m²
- Silnik: Beta Marine 105T
- Moc silnika: 105 KM
Kabina nawigacyjna:
Jacht Dar Szczecina posiada nadbudówkę w części centralnej kadłuba, wewnątrz której mieści się obszerna kabina nawigacyjna. W kabinie nawigacyjnej znajduje się regał na książki i locje, duży stół nawigacyjny mieszczący mapy i inne pomoce nawigacyjne, urządzenia radiowe i nawigacyjne, szafka z bezpiecznikami instalacji 12V i 230V, wygodne obrotowe krzesło nawigacyjne.
Wyposażenie radiowe:
- Radio UKF Icom IC-M506 z AIS
- Radio UKF Icom IC-M330
- 2 x ręczne radio UKF Icom IC-M35
- Nadajnik AIS Digital Yacht AIT1000 (class B) z anteną umieszczoną na topie masztu
- Modem satelitarny IridiumGO z anteną zewnętrzną umożliwiający komunikację satelitarną – telefon, SMSy, odbiór prognoz pogody i e-mail
- Navtex Furuno NX-300 z wyświetlaczem LCD do odbierania komunikatów morskich
Wyposażenie nawigacyjne / meteo:
- Ploter B&G Zeus2 12” z przystawką WiFi oraz kompletem map elektronicznych pokrywających całą zaplanowaną trasę
- Autopilot Raymarine wraz z wyświetlaczem i napędem hydraulicznym
- Wiatromierz Simrad I508 wraz z wyświetlaczem IS20
- Sonda Simrad DST200
- GPS Simrad NSS12
- Radar B&G RI10
- Uniwersalny wskaźnik danych nawigacyjnych Simrad IS40
- Przechyłomierz mechaniczny
- Barometr mechaniczny
- Zegar wskazujący czas statkowy
- Termometr wewnętrzny
- Termometr zewnętrzny
- Zestaw przyrządów nawigacyjnych (kroczek, trójkąty, ołówki, gumka itp.)
Wyposażenie dodatkowe nawigacyjnej:
- Zestaw locji żeglarskich
- Drukarka / skaner
- Dwie lornetki
- Cztery gaśnice 1kg
- Przetwornica 12/24V
- Panele kontrolne do agregatu, silnika głównego, świateł nawigacyjnych i urządzeń statkowych
- Gniazdo 230V oraz 12V
- Lampka nawigacyjna
Wyposażenie maszynowni i urządzenia techniczne:
- silnik Beta Marine symbol 105T o mocy 105KM (na bazie silnika Kubota), dający prędkość 6 węzłów przy gładkiej wodzie i ekonomicznych obrotach, oraz 8 węzłów jak dołożymy do pieca.
- odsalarka 230v, 160 l/h (w trakcie montażu)
- ogrzewanie wodne Webasto o mocy 5,5kW
- hydrofor wody pitnej
- bojler ciepłej wody 40l (ogrzewany z silnika i sieci 230V)
- Automatyczna elektryczna pompa zenzowa
- Dwie ręczne pompy zenzowe obsługiwane z kokpitu
- oświetlenie komory silnika 12V
Wyposażenie elekryczne:
- instalacja 12V, 24V (webasto) i 230V
- akumulator rozruchowy do silnika głównego 220Ah
- akumulator rozruchowy do agregatu 80Ah (w trakcie montażu)
- 4 akumulatory hotelowe o sumarycznej pojemności 860Ah (GEL)
- akumulatory windy kotwicznej 215Ah (GEL)
- akumulator rozruchowy do agregatu 80Ah,
- agregat prądotwórczy Fischer Panda 5000i PMS, 4kW (w trakcie montażu)
- 3 x ładowarki 40A do ładowania akumulatorów z sieci 230V
- generator wiatrowy Silent Wind o mocy do 400W
- bateria słoneczne o całkowitej mocy 900W (w trakcie montażu)
- zabezpieczenia przepięciowe i różnicowe
Kabina dziobowa:
Mała, ciasna ale własna. Przeznaczona nawet dla czterech osób, ale nie mamy sumienia wciskać tam więcej niż trzech żeglarzy. Bakisty pod dolnymi kojami umożliwiają schowanie dodatkowych nadmiarowych rzeczy lub wyposażenia. Przy kojach jaskółki na drobne rzeczy. W podłodze ukryty jest magazyn żywności, w którym wozimy najczęściej soki, słoiki, puszki, ketchupy i inne spożywcze niespodzianki. Dodatkowo na ścianach lub pod sufitem znajdują się cztery kamizelki ratunkowe, jedna gaśnica i oświetlenie kabiny.
Kubryk „przy maszcie”:
Znajduje się tu pięć koi, w tym te najwygodniejsze. Pod jedną z nich znajduje się duuuża zamrażarka, co może być atutem podczas żeglugi w tropikach. Na ścianach lub pod sufitem znajduje się pięć kamizalek ratunkowych, a przy maszcie centrum ładowania telefonów komórkowych. Przy kojach dość pojemne jaskółki.
Mesa:
Miejsce spożywania posiłków, spotkań załogi, wieczornych gier integracyjnych i… zazdrości innych załóg (jaka duża mesa!). Jak się w niej znajdziesz to masz wrażenie, że zajmuje połowę powierzchni jachtu. Faktycznie ciągnie się od lewej do prawej burty i bez problemu mieści całą załogę, a jak jest potrzeba i się trochę pościskamy, to i dwadzieścia osób.
Duży dwudzielny stół (z możliwością połączenia) umożliwia organizowanie posiłków „czym chata bogata”, zapewniając pełen komfort. Dookoła stołu wygodne siedziska, pod którymi znajdują się bakisty. Po bokach mesy znajduje się sześć szafek, w których przechowujemy żywność, narzędzia, leki i zapasy nutelli. Pod szafkami ukryte dla oka zbiorniki na wodę.
Kambuz:
Wciśnięty pomiędzy mesę i zejściówkę środkową, ale wystarczająco przestronny aby przygotować każdy posiłek. W kambuzie znajdziesz pojemną lodówkę, dużą kuchenkę gazową z piekarnikiem, kilka szafek i szuflad z wyposażeniem kuchennym i zapasami żywności oraz zlew. Nad bezpieczeństwem czuwa dostępny pod ręką zawór gazu, gaśnica i koc gaśniczy.
Koje załogi stałej:
Znajdują się w kabinie nawigacyjnej. Na lewej burcie kabina kapitańska, z małym stolikiem szafą i bakistami. Na prawej burcie huntkoja zastępcy kapitana, który dzięki bliskości radia i urządzeń nawigacyjnych ma w trakcie żeglugi ciągłą kontrolę nad wachtami. Pomiędzy nie wciśnięta jeszcze jedna koja, która w tym rejsie będzie raczej magazynem nadmiarowych rzeczy.
Łazienka:
W łazience znajduje się zgrabna umywalka z szafką, toaleta morska z pompką, prysznic łazienkowy, ciepła i zimna woda, dużo miejsca, a wszystko to w kolorach drewna.