Capitan Miranda to stalowy szkuner o długości 64 metrów.
Ma 3 maszty na których nosi 8 żagli o łącznej powierzchni 722 metrów kwadratowych. Dwa z nich są charakterystyczne – z grafiką zaprojektowaną przez słynnego urugwajskiego malarza Carlosa Paeza Vilaro. Majowe Słońce – symbol nawiązujący do inkaskiego bóstwa solarnego Inti, znany z flagi Urugwaju (ale też Argentyny) – był ulubionym motywem prac artysty.
Capitan Miranda w rejs może zabrać 95 osób. Portem macierzystym jednostki jest stolica kraju – Montevideo. Karierę żaglowca rozpoczął dopiero w 1978 roku. Wcześniej służył jako okręt hydrograficzny, który od 1930 roku prowadził badania urugwajskiego wybrzeża. Powstał w hiszpańskiej stoczni Matagorda w Kadyksie. Co ciekawe, jego budowa trwała niewiele ponad pół roku. W 1976 roku wysłużony motorowiec wycofano ze służby. Miał trafić na złom, jednak zamiast „na żyletki”, postanowiono przerobić go na szkolny szkuner.
W latach 1987-88, jako pierwsza jednostka pod urugwajską banderą, odbył podróż dookoła świata. Rejs trwał 355 dni. W tym czasie Capitan Miranda pokonał dystans 34 101 mil morskich. Po drodze odwiedził Sydney, gdzie razem z żaglowcami z całego świata (m.in. naszym Darem Młodzieży) uświetnił obchody 200-lecia Australii.
Na dziobie znajduje się okazały drewniany galion w kształcie boga słońca. To druga w historii okrętu ozdobna rzeźba pod bukszprytem. Pierwsza odpadła od kadłuba w 2004 roku podczas sztormu na Morzu Śródziemnym. Replikę wykonało dwóch urugwajskich artystów Javier Abdala i Andrés Santángelo.
Nazwa upamiętnia kapitana Francisco Prudencio Mirandę – pochodzącego z hiszpańskiej rodziny, ale urodzonego już w Montevideo w 1869 roku – oficera urugwajskiej marynarki, który dał się poznać jako znakomity geograf. Żaglowiec dwukrotnie odwiedzał Polskę. Obie wizyty miały miejsce w Gdyni. Pierwsza w czerwcu 1991 roku, a druga między 20 a 24 sierpnia 2008 roku. Za każdym razem szkuner cumował w basenie Prezydenta.
a
64 m
szkuner
1930
Kadyks