a el_mellah_1-min

EL MELLAH

a

EL MELLAH to największy żaglowiec, jaki kiedykolwiek powstał w Polsce. Zbudowała go stocznia Remontowa Shipbuilding w Gdańsku. Kadłub zwodowano 7 listopada 2015 r. i było to dokładnie tysięczne wodowanie w historii zakładu, znanego wcześniej jako Stocznia Północna.

Algieria jest pierwszym państwem afrykańskim posiadającym w swojej flocie żaglowiec szkolny. Na pokładzie fregaty szkolą się przyszłe kadry tamtejszej marynarki wojennej. W 222-osobowej załodze 120 miejsc zajmują kadeci, w tym 40 kobiet, co może trochę dziwić, zważywszy na to, że Algieria jest krajem muzułmańskim. Żaglowiec ma dynamiczną linię, a okrągła rufa z trzema otwartymi pokładami budzi skojarzenia z luksusowymi statkami wycieczkowymi. Takie było życzenie Algierczyków, ponieważ oprócz szkoleniowych, ich flagowa jednostka spełnia także funkcje reprezentacyjne. To właśnie na rufie podejmowani są najważniejsi goście.

Czytaj więcej

EL MELLAH to największy żaglowiec, jaki kiedykolwiek powstał w Polsce. Zbudowała go stocznia Remontowa Shipbuilding w Gdańsku. Kadłub zwodowano 7 listopada 2015 r. i było to dokładnie tysięczne wodowanie w historii zakładu, znanego wcześniej jako Stocznia Północna.

Algieria jest pierwszym państwem afrykańskim posiadającym w swojej flocie żaglowiec szkolny. Na pokładzie fregaty szkolą się przyszłe kadry tamtejszej marynarki wojennej. W 222-osobowej załodze 120 miejsc zajmują kadeci, w tym 40 kobiet, co może trochę dziwić, zważywszy na to, że Algieria jest krajem muzułmańskim. Żaglowiec ma dynamiczną linię, a okrągła rufa z trzema otwartymi pokładami budzi skojarzenia z luksusowymi statkami wycieczkowymi. Takie było życzenie Algierczyków, ponieważ oprócz szkoleniowych, ich flagowa jednostka spełnia także funkcje reprezentacyjne. To właśnie na rufie podejmowani są najważniejsi goście.

Nazwa okrętu po arabsku znaczy „żeglarz” lub „nawigator”. Najwyższy maszt EL MELLAHA, licząc od linii wody, ma wysokość 54 m. Co typowe na nowoczesnych żaglowcach, trzeci maszt jest jednocześnie kominem. W ten sposób projektantom udało się uniknąć uciążliwego dla załogi i szpecącego statek odprowadzania spalin poprzez, umieszczone na poziomie pokładu, boczne wydechy.
Na masztach EL MELLAH nosi żagle o łącznej powierzchni 3.000 m2. Przy wietrze o sile 6 stopni w skali Beauforta fregata może rozpędzić się nawet do 17 węzłów. Dzięki zastosowaniu sterów strumieniowych na dziobie i na rufie, manewrowanie żaglowcem jest stosunkowo łatwe – w przeciwieństwie do stawiania żagli, które odbywa się w sposób tradycyjny. Jak na dawnych żaglowcach, algierscy kadeci muszą polegać wyłącznie na sile swoich mięśni.

Autorem projektu jednostki jest gdański inżynier Zygmunt Choreń, nazywany „ojcem żaglowców”. Pracując nad koncepcją wyszedł od planów DARU MŁODZIEŻY. Obie jednostki mają podobną długość i kształt dziobnic, jednak modyfikacji w stosunku do pierwowzoru jest zbyt dużo, by określić je mianem siostrzanych.

21 października 2017 r. przy stoczniowej kei w Gdańsku podniesiono po raz pierwszy algierską banderę. Kilka tygodni później okręt wyruszył w dziewiczą podróż dookoła Europy, po drodze zawijając do La Coruny. Żaglowiec prowadziła algierska załoga, której trzon odbył wielomiesięczne gruntowne szkolenie w Akademii Morskiej w Gdyni i na pokładzie DARU MŁODZIEŻY. 2 grudnia 2017 r. EL MELLAH zaprezentował się w porcie macierzystym w Algierze.

a

110 m

fregata

2017

Gdańsk