a Pallada_05

PALLADA

a

Rosyjski bliźniak Daru Młodzieży – fregata Pallada – różni się od starszego brata czarnym malowaniem kadłuba, które upodabnia ją do Kruzenszterna.

Armatorem jednostki jest Dalekowschodni Uniwersytet Techniczny Uniwersytet Rybołówstwa we Władywostoku. Fregata powstawała w latach 1988-89 w Stoczni im. Lenina w Gdańsku jako piąta z serii, którą zapoczątkował Dar Młodzieży. 28 marca 1988 roku położono stępkę, a podniesienie bandery z sierpem i młotem odbyło się 4 lipca 1989 roku. Statek zaprojektował oczywiście inżynier Zygmunt Choreń.

Żaglowiec odbywa szkolne rejsy głównie w rejonie północnego Pacyfiku, odwiedzając przede wszystkim porty Japonii i Korei. Rzadziej wypuszcza się na dalsze akweny, chociaż w swojej historii ma już dwie „wielkie pętle”. Pierwsza przypadła na lata 2007-2008.

Czytaj więcej

Rosyjski bliźniak Daru Młodzieży – fregata Pallada – różni się od starszego brata czarnym malowaniem kadłuba, które upodabnia ją do Kruzenszterna.

Armatorem jednostki jest Dalekowschodni Uniwersytet Techniczny Uniwersytet Rybołówstwa we Władywostoku. Fregata powstawała w latach 1988-89 w Stoczni im. Lenina w Gdańsku jako piąta z serii, którą zapoczątkował Dar Młodzieży. 28 marca 1988 roku położono stępkę, a podniesienie bandery z sierpem i młotem odbyło się 4 lipca 1989 roku. Statek zaprojektował oczywiście inżynier Zygmunt Choreń.

Żaglowiec odbywa szkolne rejsy głównie w rejonie północnego Pacyfiku, odwiedzając przede wszystkim porty Japonii i Korei. Rzadziej wypuszcza się na dalsze akweny, chociaż w swojej historii ma już dwie „wielkie pętle”. Pierwsza przypadła na lata 2007-2008. Fregata przepłynęła wówczas dystans 34956 mil morskich, zawijając do 20 portów w 19 krajach. W niektórych państwach, takich jak Fidżi czy Samoa, pokazała rosyjską banderę jako pierwszy statek w historii. Na 284 dni rejsu przypadło aż 136 dni sztormowych. Podczas jednego z nich w dzienniku okrętowym odnotowano rekordową prędkość 18,8 węzłów.

Drugą okołoziemską wyprawę Pallada rozpoczęła 1 listopada 2019 roku w macierzystym Władywostoku. W trakcie podróży statek pokonał dystans 26244 mil morskich i dwukrotnie przekroczył równik. Rejs był częścią ekspedycji Russian Sails 2020, w ramach której trzy rosyjskie żaglowce – oprócz Pallady jeszcze Sedov i Kruznsztern –  spotkały się w lutym 2020 roku na wodach południowego Atlantyku, by uświetnić 200-lecie odkrycia Antarktydy. Po dwudniowych towarzyskich regatach na odcinku 200 mil, w których triumfował Kruzensztern, Sedov i Pallada wspólnie wzięły kurs na Przylądek Dobrej Nadziei i dalej przez Ocean Indyjski do Singapuru i Władywostoku. Niestety, pandemia koronawirusa zmusiła organizatorów ekspedycji do zmiany planów i rezygnacji z zawinięcia do kilku portów po drodze (m.in. Port Louis oraz Nagasaki). 3 czerwca 2020 roku statek wrócił do Władywostoku zamykając trwającą 216 dni okołoziemską pętlę.

W 2011 roku Pallada odbyła podróż upamiętniającą 50. rocznicę kosmicznego lotu Jurija Gagarina i 270. rocznicę ekspedycji, płynącego w służbie cara Rosji, Vitusa Beringa na Alaskę. Fregata zawinęła do amerykańskich portów: Kodiak, Sitke, Seattle, San Francisco i Los Angeles oraz do Vancouver w Kanadzie. Najbardziej pamiętnym momentem rejsu okazało się przejście pod pełnymi żaglami pod mostem Golden Gate, które miało miejsce 19 sierpnia 2011 roku.

Nazwa Pallada oznacza greckę boginię Pallas Atenę. W rosyjskiej flocie imię to nosiły wcześniej okręty wojenne, m.in. XIX-wieczna fregata, która zasłynęła rejsem z misją dyplomatyczno-naukową z Sankt Petersburga aż na Daleki Wschód, a także krążownik z czasów I wojny światowej.

a

108,6 m

fregata

1991

Gdańsk