Wenezuelski żaglowiec nosi przydomek „ambasador bez granic” (Embajador sin Fronteras). Podobnie jak szkolne jednostki z Kolumbii, Ekwadoru i Meksyku powstał w hiszpańskiej stoczni Celaya w Bilbao.
Simon Bolivar jest trzecim z serii barków wybudowanych przez stoczniowców z Kraju Basków. Różnic w stosunku do pierwowzoru jest już na tyle dużo, że trudno uznać go za siostrzaną jednostkę Glorii i Guayasa. Zupełnie inny – ścięty – jest kształt jego rufy. Projektanci inaczej podeszli też do rozplanowania nadbudówek. Sterówka jest mniejsza i została cofnięta za bezanmaszt, w efekcie żaglowiec uzyskał klasyczną, rasową sylwetkę. Największym wyróżnikiem jest jednak malowanie kadłuba, w którym zastosowano odwrócony motyw „nelsonowski”, z czarnym pasem i czarnymi imitacjami furt strzelniczych nazywanych ambrazurami. Dzięki temu wizualnie okręt wydaje się dłuższy niż w rzeczywistości. Zwraca uwagę też ciemnobrązowy kolor masztów i rej.
21 listopada 1979 roku kadłub został zwodowany, zaś banderę podniesiono 12 sierpnia 1980 roku Patronem jednostki jest bohater narodowy Simon Bolivar, który stał na czele ruchu walczącego o niepodległość nie tylko Wenezueli, ale też Kolumbii, Ekwadoru, Peru i Panamy. Galion żaglowca to apoteoza wolności. Dzieło wenezuelskiego rzeźbiarza Manuela Felipe Rincona przedstawia młodą kobietę rozrywającą kajdany. Wojowniczka nosi czapkę frygijską, a jej ciało owinięte jest we flagę Wenezueli.
Imponujący jest wystrój salonu kapitańskiego, który przypomina małe muzeum. Na honorowym miejscu wisi wielki portret byłego prezydenta Hugo Chaveza. Jest też obraz i popiersie Simona Bolivara oraz wiele pamiątek po nim, m.in. grzebień, naramienniki jego munduru i karta z oryginalnym podpisem. Na korytarzu, w centralnym punkcie, wisi zdjęcie Jana Pawła II i oprawiony list z jego błogosławieństwem dla oficerów i załogi żaglowca.
Simon Bolivar ma długość całkowitą 82,4 m, szerokość 10,6 m, a wysokość jego masztów osiąga ponad 38 m. Nosi na nich 33 żagle o łącznej powierzchni 1.650 m2. Ciekawym elementem jego wyposażenia jest imitacja komina znajdująca się na śródokręciu. To nawiązanie do czasów, w których na żaglowcach instalowano parowe silniki pomocnicze.
W latach 1987-88 jednostka zamknęła okołoziemską pętlę – jak do tej pory jedyną w swojej historii. Od roku 2002 do 2008 okręt przechodził kapitalny remont w stoczni Dianca. Bark wziął udział we wszystkich dotychczasowych zlotach żaglowców Velas Latinoamerica w latach 2010, 2014 i 2018.
a
82,4 m
bark
1980
Bilbao