a Union-min

UNION

a

Czteromasztowy bark jest największym żaglowcem obu Ameryk i drugim co do wielkości żaglowcem szkolnym świata.

Peru marzyło o własnej szkolnej jednostce od początku lat 80. Marzenia stały się kwestią prestiżową, gdy pod koniec lat 90. kraj ten stał się jedynym posiadającym dostęp do morza państwem południowoamerykańskim pozbawionym żaglowca. Szkolnymi jednostkami mogły pochwalić się: Brazylia (Cisne Branco), Kolumbia (Gloria), Urugwaj (Capitan Miranda), Argentyna (Libertad), Chile (Esmeralda), Ekwador (Guayas), Wenezuela (Simon Bolivar). Niezbędne środki udało się wygospodarować dopiero w 2010 roku. Wówczas przedsięwzięcie nabrało przyspieszenia. Projekt powstał przy współpracy z rządem Hiszpanii, jednak Peruwiańczycy za punkt honoru postawili sobie wybudowanie żaglowca własnymi siłami, we własnym kraju – w stoczni SIMA w Callao.

Czytaj więcej

Czteromasztowy bark jest największym żaglowcem obu Ameryk i drugim co do wielkości żaglowcem szkolnym świata.

Peru marzyło o własnej szkolnej jednostce od początku lat 80. Marzenia stały się kwestią prestiżową, gdy pod koniec lat 90. kraj ten stał się jedynym posiadającym dostęp do morza państwem południowoamerykańskim pozbawionym żaglowca. Szkolnymi jednostkami mogły pochwalić się: Brazylia (Cisne Branco), Kolumbia (Gloria), Urugwaj (Capitan Miranda), Argentyna (Libertad), Chile (Esmeralda), Ekwador (Guayas), Wenezuela (Simon Bolivar). Niezbędne środki udało się wygospodarować dopiero w 2010 roku. Wówczas przedsięwzięcie nabrało przyspieszenia. Projekt powstał przy współpracy z rządem Hiszpanii, jednak Peruwiańczycy za punkt honoru postawili sobie wybudowanie żaglowca własnymi siłami, we własnym kraju – w stoczni SIMA w Callao. Stępkę położono 12 sierpnia 2012 roku, a wodowanie odbyło się tuż przed Świętami Bożego Narodzenia – 22 grudnia 2014 roku. Koszt budowy szacowany jest na równowartość 48 milionów euro. Początkowo biel kadłuba miała być przełamana podłużnym czarnym pasem. Z pomysłu ostatecznie jednak zrezygnowano.

Czteromasztowy Union wszedł do służby jako okręt szkolny 27 stycznia 2016 roku. Uroczystość obecnością uświetnił ówczesny prezydent Peru Ollanta Humala. Pierwsza załoga była dobrze przygotowana do swoich zadań. Peruwiańscy oficerowie odbywali bowiem wcześniej szereg praktyk pod żaglami jednostek szkolnych zaprzyjaźnionych marynarek: meksykańskiego Cuauhtemoca.i kolumbijskiej Glorii.

Z długością całkowitą 115,75 metrów, Union stał się największym żaglowcem Ameryki. Na czterech masztach o wysokości 53,5 metra okręt nosi 34 żagle o łącznej powierzchni 3,4 tys. metrów kwadratowych. Union jest jedynym współczesnym barkiem, który ma po 6 rei na każdym maszcie (oprócz bezanmasztu, który ponadto jest nieco niższy od pozostałych). Okręt w rejs szkoleniowy zabiera 250 osób. Jego portem macierzystym jest Callao. Nazwa „Union” upamiętnia jednostkę, która pod wodzą bohatera peruwiańskiej marynarki Miguela Grau, brała udział w Wojnie o Pacyfik w XIX wieku.

Pod bukszprytem barku umieszczono imponującą rzeźbę Tupaca Yapanqui, dziesiątego króla Inków. Władca zasłynął m.in. organizacją morskiej ekspedycji 20 tys. ludzi na tratwach z pni balsa, która dotarła aż na wyspy Polinezji. Ważący ponad tonę, wykonany z brązu galion jest dziełem peruwiańskiej artystki Pilar Martinez Woodman, która przed przystąpieniem do pracy przeprowadziła dogłębne studium historyczne i antropologiczne postaci. W efekcie rzeźba pełna jest symboliki – król wznosi prawą rękę w kierunku inkaskiego boga słońca Inti, w drugiej dłoni trzyma tarczę, a na głowie nosi koronę z dwoma piórami świętego ptaka karakara.

Podstawowym zadaniem barku jest oczywiście szkolenie przyszłych oficerów peruwiańskiej marynarki wojennej (Marine de Guerra del Peru), ale Peruwiańczycy nie ukrywają, że zbudowali żaglowiec zdolny do szybkiego, regatowego pływania. Pierwszą okazją do zaprezentowania tych możliwości był cykl Rendez Vous Tall Ships Regatta 2017 organizowanych przez Sail Training International z okazji jubileuszu 150-lecia powstania Kanady. Union zwyciężył w etapie na trasie pomiędzy Bostonem a Zatoką Świętego Wawrzyńca. Przez cały wyścig toczył pasjonujący pojedynek z amerykańskim barkiem Eagle. Zacięta walka trwała do samej linii mety, którą peruwiański gigant przekroczył zaledwie 56 minut szybciej od konkurenta. Trzeci żaglowiec w stawce – holenderski Oosterschelde – finiszował ponad 13 godzin później niż lider.

a

115,75 m

bark

2016

Callao